BG image

Strategie

Záměr podporuje strategické cíle hl. m. Prahy a pomáhá vytvářet předpoklady pro haromonický rozvoj moderního zdravého prosperujícího města

Níže uvedné texty jsou uceleným výtahem ze schváleného strategického plánu hl. m. Prahy

Dobře spravováná metropole

Jasná zodpovědnost, dlouhodobé cíle, implementační strategie.
Dohoda o městě – aktivní zapojení účastníků do procesu plánování kontinuita rozhodování
Majetková politika – soustředění straregických pozemků do majetku města a jejich Rozdělení kompetencí a odpovědnosti MČ a MHMP. MHMP celek MČ detail a vy

Jasná odpovědnost a cíle
Pro dobrou správu města je nezbytné aby byla pro všechny aktéry procesu nastavena jasná zodpovědnost. Město musí mít vyjednánu společnou shodu na dlouhodobých cílech. Pro úspěšné naplňování cílů musí existovat veřejná a srozumitelná implementační strategie, která bude průběžně kontrolována a aktualizována, ale jinak bude dodržována bez ohledu na aktuální politické složení zastupitelů a radních města.

Vyjednání shody na dlouhodobých cílech je možné pokud bude existovat společná dohoda o městě. Tedy dohodu na vizi jak se má město rozvíjet, jaké má potřeby a jaké jsou jeho hlavní priority. Stabilní vyjednání shody o městě je možné pokud se účastníky procesu plánování podaří do procesu aktivně zapojit.

Rozvoj urbálního prostředí
Pro harmonické rozvíjení urbálního prostředí města je nutné, aby všechny procesy byly řádně koordinovány. Řízení rozvoje města zahrnuje jak plánování, tak řízení procesů a řádnou správu území.
Dnešní technologie umožňují, aby veškeré procesy byly kontrolovatelné. Transparentností a propojením dat, která lze průběžně aktualizovat lze dosáhnout vyšší efektivity všech procesů.

Každá dobrá správa města musí usilovat o optimalizaci toků a energií. Jejich aktivní řízení nabízí velký potenciál úspor času i peněz. Jde o rozvoj „města krátkých vzdáleností“.

Město jako celek je vystaveno globální konkurenci. Musí aktivně koordinovat potřeby všech relevantních účastníků v rámci metropolitní oblasti, Středočeského kraje, ČR i Evropy a světa.

Kontinuita rozhodování
Zavádění pravidel, vyjednávání a řízení procesů - je činnost, při které jsou výsledky patrné v horizontu několika let až celé dekády a dopady na město jsou většinou dlouhodobé. Rozhodovací procesy nyní započaté budou ovlivňovat budoucí život města. Včasné vytváření podmínek pro zavádění vhodných technologií (elektromobilita, samořiditelná vozidla atd.), vytváření strategií, reagující na globální jevy (sociální sítě, propojení do digitálního světa, airbnb, Uber ) pomáhají budoucí prosperitě města.

Majetková politika – Kromě nastavování pravidel (smluvní a legislativní nástroje) musí město aktivněji řešit i majetkovou politiku města. Soustředěním strategických pozemků (pro sítě, komunikace, stavby) do majetku města vytváří se předpoklady pro naplňování dlouhodobých cílů. Jasné vymezení kompetencí a odpovědnosti MČ a MHMP umožní i řádné úkolování servisních a správních organizací.

Transparentní pravidla pro postup řešení záměrů. Záměry musí být řešeny projektovým řízením. Vždy se postupuje od poznání problému, přes analýzu, stanovení priorit a nalezení variant, jejich vyhodnocení, realizací vybrané varianty, kontrola procesu a zpětná vazba o úspěšnosti.

Kreativní a prosperující zdravé město

Snižující se konkurenceschopnost a pozice Prahy v Evropě.
Praha se musí adaptovat na výzvy 21. století.
Praha 12% obyvatel ČR - ¼ DPH ČR.
Rozvíjet zahraniční propagaci Prahy

Konkurenceschopnost Prahy se vůči srovnatelným evropským městům nesnižuje, ale je zřejmé, že Praha se musí adaptovat na výzvy 21. století.
Praha se 12% obyvatel ČR vytváří ¼ HDP celé ČR. Převážná část obyvatel je zaměstnána v sektoru služeb, který má i nejvýznamnější podíl na HDP.
Praha potřebuje srozumitelnou strategii pro rozvíjení své zahraniční propagace.
Praha má rezervy v rozvoji mezinárodních aktivit, které sebou mohou přinést další zájmem o Prahu i příliv investic.
Praha, ale i celá ČR má rezervy ve zlepšování dostupností ze zahraničí. Chybí vysokorychlostní vlaky i dobudovaná dálniční síť. Větší podpora železniční sítě i pro zásobování města. Praha nedostatečně využívá potenciál, který zde je díky koncentraci institucí, výzkumu a vývoje. Protože Praha reálně nemá vyjednánu shodu na dlouhodobých cílech, není dostatečně proaktivní a chybí koncepční přístup k investicím.
Nekoncepční bytová politika města umožňuje spekulativní růst cen bytů. To omezuje dostupnost bydlení pro mladé. Nedostatečná podpora rozvoje bezmotorové dopravy a malá snaha o vymezování bezpečných pěších koridorů zvyšuje motivaci k využívání individuální automobilové dopravy a přispívá ke zhoršování životního prostředí. Praha má vyvinutý systém MHD, který je ale provázaný do metropolitní oblasti a Středočeského kraje zejména autobusy, které nejsou v porovnání s individuální automobilovou dopravou dostatečně atraktivní. Praha za vnitřním městským okruhem je tak silně zatíženou obytnou i tranzitní i cílovou oblastí. Praha potřebuje vytvářet předpoklady pro snižování využití individuální automobilové dopravy a zkracovat přepravní vzdálenosti po přetížených komunikacích mezi zdroji a cíli dopravy, kupujícími a obchody a obchody a jejich zásobováním.

Podpora inovací a výzkumu

Dominuje sektor služeb.
Praha nedostatečně využívá potenciál z koncentrace institucí výzkumu a vývoje.
Praha není proaktivní a nemá koncepční přístup k investicím (nutné vyjednávat s MČ i majiteli)

Praha má nevyužitý inovační potenciál. Pro prosperitu Prahy a její atraktivitu je vhodné vytvářet příznivé podmínky pro spolupráci soukromého a veřejného sektoru. Praha může být aktivní v pomoci propojování organizací a podniků. Může nabízet společné prostředí a poradenství pro sdílení informací. Může vhodnými regulačními opatřeními i aktivní investiční politikou vytvářet vhodné podmínky pro vznik inovačních podniků. Aktivní přístup tak může pomoci zvýšit míru podnikání ve městě a zvýšit tak celkové i jeho úspěšnost. Město může přímo podpořit vznik Start-Up Center, vědeckotechnických parků a podnikatelských inkubátorů. Praha má vhodné podmínky pro podporování vzniku domácího inovačního prostředí. Může tak pomoci propojovat školy, vědecké ústavy i technologické parky.
Praha by měla pomáhat malému a střednímu podnikání s tím, že může specificky podporovat určité okruhy, které budou potenciálně přínosné i pro samotné město. Jsou to témata spojená s budoucím rozvojem Prahy, stavebnictvím. S jeho místním potenciálem v oblasti kreativních odvětví, zelené ekonomiky, nebo také udržitelné mobility.
Praha může vytipovat vhodné plochy a nemovistosti, které jsou v majetku města, nebo jednat s vlastníky ploch a objektů o podmínkách poskytnutí těchto vhodných ploch začínajícím podnikatelům.
Praha svojí podporou a aktivním přístupem může vyvolat zájem státu o spoluúčast na investičních akcích nadregionálního významu, nebo pomocí získat výhodné půjčky, pobídky, nebo jinou formu podpory (daňové zvýhodnění).