BG image

Projekt

Popis projektu - několik základních údajů o překladišti a provozovateli

Realizace překladiště je navržena na 700 m délky obslužných kolejí. Stavba bude posouzena na maximální stav a maximální kapacitu.

Obsluhu překladiště budou zajišťovat výhradně 2 kolejové portálové jeřáby.

V rámci zadání pro zpracování oznámení dle §6 zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivu na životní prostředí byly pro uvažovaný záměr zpracovány 3 varianty možného technického řešení terminálu.

Text - SUDOP: Phasellus a ante sit amet leo volutpat scelerisque. Suspendisse hendrerit sit amet tortor eget gravida. Aliquam tincidunt tellus a augue pellentesque imperdiet. Sed suscipit placerat turpis in interdum. Nulla porttitor quis ipsum id ullamcorper. Nulla hendrerit et quam ut faucibus. Mauris et tempor massa, a tristique nulla. Morbi sollicitudin risus ac justo fringilla vehicula. Vestibulum sollicitudin iaculis ex in ullamcorper.

Vivamus metus nisl, mollis porta tellus ut, maximus pulvinar metus. Morbi semper diam neque, mollis ultrices quam commodo ac. Vestibulum massa sapien, pharetra a eleifend nec, porta non dui. Suspendisse enim eros, tristique quis faucibus nec, ullamcorper et nulla. Nullam eu ipsum urna. Sed eget enim non metus pellentesque maximus sed at diam. Maecenas malesuada tortor eu mollis suscipit

Varianta nulová

Pokud nedojde k realizaci terminálu bude se jednat o strategické rozhodnutí, které odmítne všechny zpracované podklady a dlouhodobé vize a podpoří pouhé zahušťování města bez ohledu na všechny důsledky, které to sebou přináší.

Vivamus metus nisl, mollis porta tellus ut, maximus pulvinar metus. Morbi semper diam neque, mollis ultrices quam commodo ac. Vestibulum massa sapien, pharetra a eleifend nec, porta non dui. Suspendisse enim eros, tristique quis faucibus nec, ullamcorper et nulla. Nullam eu ipsum urna. Sed eget enim non metus pellentesque maximus sed at diam. Maecenas malesuada tortor eu mollis suscipit

Varianta A

Předpokládá realizaci překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad.

Příjezd k překladišti je veden od Průmyslové ulicemi Teplárenská a Heldova, odjezd Heldovou a Tiskařskou do Průmyslové.

V západní části terminálu je navrženo čekací stání pro kamiony, administrativní budova s parkovištěm osobních aut. U administrativní budovy je situována brána, sloužící pro vjezd i výjezd. V uzavřeném prostoru jsou pak umístěny objekty sloužící k provozu vlastního terminálu, včetně zařízení pro vážení vozidel.

Varianta B

Předpokládá realizaci překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 9-ti řad.

Ve variantě B je uvažováno s obousměrným přímým silničním napojením na ul. Průmyslová pro kamionovou dopravu.

Oproti variantě A je však redukováno depo, čímž je umožněno vedení části obslužné komunikace po pozemcích stavebníka. Trasa nové komunikace směrem na ul. Průmyslová je navržena tak, aby odpovídala co nejlépe požadavkům územního plánu a možnostem využití navazujících pozemků i s ohledem na ochranná pásma sítí.

V západní části terminálu je navrženo čekací stání pro kamiony, administrativní budova s parkovištěm osobních aut. U administrativní budovy je situována brána, sloužící pro vjezd i výjezd. V uzavřeném prostoru jsou pak umístěny objekty sloužící k provozu vlastního terminálu, včetně zařízení pro vážení vozidel. Pro osobní automobily se počítá s napojením na ul. Heldova.

Varianta C

Předpokládá realizaci překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 9-ti řad.

Tato varianta je kombinací variant A a B. Je uvažováno s příjezdem kamionů jak z ul. Heldovy, tak především z ul. Průmyslová. Toto řešení nabízí vyšší spolehlivost obsluhy terminálu. Toto technické řešení umožní rozložení pohybu nákladních automobilů a tudíž i snížení objemu kamionové dopravy po jednotlivých komunikacích vedoucích k terminálu.

V západní části terminálu je navrženo čekací stání pro kamiony, administrativní budova s parkovištěm osobních aut. U administrativní budovy je situována brána, sloužící pro vjezd i výjezd. V uzavřeném prostoru jsou pak umístěny objekty sloužící k provozu vlastního terminálu, včetně zařízení pro vážení vozidel.

Na základě závěrů zjišťovacího řízení, zejména s ohledem na požadavky veřejnosti, došlo k úpravě technického řešení.

Varianta D (pracovní varianta – probíhá proces EIA)

Předpokládá realizaci překladiště v dispozičním uspořádání na 4 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 6-ti řad.

Zásadní změnou této varianty je přesun zázemí vlastního terminálu (čekací stání pro kamiony, administrativní budova s parkovištěm osobních aut) směrem k Průmyslové ulici. Dále dochází ke snížení kapacity vlastního terminálu. Příjezd k překladišti je veden od Průmyslové ulicemi Teplárenská a Heldova. Odjezd kamionů je pak směřován přímo na Průmyslovou. Vlastní napojení na Průmyslovou je kompromisním řešením mezi technickými možnostmi a požadavky správce VVN a orgánů státní správy, včetně Policie ČR.

Jak je popsáno výše, ve východní části terminálu je navrženo čekací stání pro kamiony, administrativní budova s parkovištěm osobních aut. Brána, sloužící pro vjezd i výjezd, je situována u čekacího stání pro kamiony. V uzavřeném prostoru jsou pak umístěny objekty sloužící k provozu vlastního terminálu, včetně zařízení pro vážení vozidel.

Vizualizace varianty C


Navržené kapacity

Celková plocha areálu – 74 797 m2.
Hořlavé kontejnery o délce 6 m – 20 ks kontejnerů.
Hořlavé kontejnery o délce 12 m – 10 ks kontejnerů.
Počet kontejnerů na překladišti – 900 ks kontejnerů.
2x portálový elektrický jeřáb pro obsluhu překladiště s výškou manipulace do čtyř vrstev s pátou převlečnou.
Obslužné koleje 4 ks, užitná délka 700 m každá.
Počet stání pro osobní automobily u administrativní budovy (30 OA + 3 vyhrazená stání pro tělesně postižené).
Vyhrazené čekací stání pro kamiony – 18 kamionů.
Počet vlaků odbavených během 24 hod. – tři soupravy.
Počet obrátek kamionů – 96 vozidel (běžný provoz vykládky a nakládky kamionů v období 6.00 – 22.00 hod.).
Překládky vlak/kamion, kamion/vlak – 25%.
Překládky vlak/depo, depo/vlak – 60%.
Průměrná doba složení kontejneru – čtyři dny.
Kontejnerů přeložených z vlaku na vlak cca 15%.
Čerpání PHM pouze pro potřeby areálu – 3000 l motorové nafty (nadzemní nádrž).
Pro manipulaci s prázdnými kontejnery (převoz k opravě, přesun mimo dosah portálů) je navržen 1x manipulátor prázdných kontejnerů (předpokládá se 10 pohybů manipulátoru po překladišti za 1 den - pouze 6.00 – 22.00 hod.).



Typy přepravovaného zboží

Třída Druh látky Vyjádření přepravce
2 Plyny Přeprava v cisternových kontejnerech - vyskytují se zcela ojediněle
3 Hořlavé kapaliny Vyskytují se málo
4.1 Hořlavé tuhé látky, samovolně se rozkládající látky a znecitlivěné, výbušné látky Přepravují se pouze hořlavé tuhé látky
4.2 Samozápalné látky Přepravovány velice ojediněle
5.1 Látky podporující hoření Přepravovány velice ojediněle
6.1 Toxické látky Přepravovány velice ojediněle
8 Žíravé látky Přepravovány velice ojediněle
9 Jiné nebezpečné látky a předměty Přepravovány velice ojediněle


Princip fungování terminálu

Společnost RCA zajišťuje přepravu zboží v kontejnerech od zákazníka k zákazníkovi, nebo od zákazníka k dalšímu přepravci - lodní společnosti. Zboží určené k přepravě se u klienta naloží a zapečetí do kontejneru. Kamión jej pak přepraví na překladiště. Zde je naložen na vlak, který požadované zboží dopraví do dalšího překladiště. Odtud bude odvezen cílovému klientovi, nebo je kontejner dopraven do přístavu k nalodění. Obdobně to funguje opačným směrem. Cca 15 % kontejnerů je přepravováno jen po železnici. (více viz dopravní technologie).

Doba nutná na vykládku a nakládku je dána efektivností nutných pohybů po terminálu. Zajíždění vlaků, manipulace s kontejnery, pohyb kamiónů.

Vlak by měl být na terminál zatlačen přímo vlakovou lokomotivou. Délka vlaku je max. 700 m.

Delší vlaky jsou na Malešickém nádraží děleny a posunem zavezeny na překladiště jako dva vlaky.

Na ploše terminálu se pohybují pouze zaměstnanci a kamióny, které mají přesně určený koridor pro nakládku, nebo vykládku. Kamión přijede na seřadiště. Na přepážce, nebo na bráně řidič provede registraci kamiónu a dle potřeby vyřídí doklady k přepravovanému kontejneru. Kamión se na seřadišti řídí pokyny obsluhy terminálu. Ta jej světelnou signalizací, nebo zaslanou sms vyzve ke vjezdu a určí místo/sektor nakládky a vykládky. Pojezdová plocha pro kamióny je jednosměrná. Kamion zajede na určené místo. Obsluha terminálu složí, nebo naloží pomocí kolejového portálu kontejner. U výjezdové závory pak obsluha ověří výjezd registrovaného kamionu a kamion vyjíždí z prostoru terminálu.

Na ploše terminálu jsou složeny plné kontejnery, které čekají na vlakové odbavení, nebo odvoz kamiónem. Běžná obrátka proběhne během 24 hodin. Dále na ploše terminálu budou prázdné kontejnery - DEPO. Tyto kontejnery jsou připraveny pro okamžité použití při objednání přepravy.

Na ploše terminálu je také umístěn přístřešek pro kontejner, když dochází k jeho otevření celníky.

Dále je zde přístřešek, v kterém je možné provést opravy kontejnerů.

Součástí stavby je i objekt, kde může být složený kontejner kontrolován celníky pomocí mobilního rentgenového zařízení.

Kontejnery se skládají na volnou plochu. V případě poškození kontejneru je umístěn do izolované vany, aby nemohlo dojít k případným únikům jakýchkoliv látek na plochu terminálu. Na překladišti je k tomuto účelu trvale vymezen prostor.

Administrativní zázemí je situováno na příjezdu kamiónů na hraně manipulační plochy terminálu. Skladové a provozní objekty slouží pro servis zařízení, která jsou součástí překladiště. Dále je zde vymezen prostor pro čerpání nafty, sloužící výhradně pro zásobování obsluhy terminálu. Prodej nafty pro kamióny se neuvažuje.

Na vjezdu bude každý kamión zvážen. Důvodem je ověření správné váhy kontejneru před naložením na vlak před cestou do přístavu. Uspořádání překladiště umožňuje výhledově doplnit váhu i pro výjezd.

Zpevněné plochy překladiště budou dle potřeby čištěny, aby byla redukována prašnost. Nezpevněné plochy budou ozeleněny. Dle místa budou buď zatravněny, nebo osázeny keřovými pokryvnými porosty. Ozeleněna může být i navržená protihluková stěna. U administrativy a kolem příjezdové komunikace se předpokládá výsadba stromů, umístěná mimo ochranná pásma inž. sítí.